Zdravá firemní kultura aneb budování silné firmy
‚‚A pane Jemelko, co je to tedy ta zdravá firma, o které pořád mluvíte?‘‘ Firma samozřejmě netrpí žádnými vnějšími nemocemi, jako je chřipka nebo angína. Firma trpí nejvíce tím, když má špatné lidi. Pak není zdravá, ale nemocná.
Sebevědomí + pokora = zdravá firemní kultura
Když jsem na poradě shrnoval, co se nám za 3 roky nejvíce podařilo, řekl jsem něco v tomto smyslu: ‚‚Podařilo se nám narovnat hřbety našich nejbližších lidí a rovnáme i hřbety našich lidí na projektech.‘‘ Je velice důležité, aby lidé ve firmě měli dostatečné sebevědomí. Nikoliv zbytnělé nebo přifouknuté, ale to zdravé s dostatečnou mírou pokory.
I proto máme firemní heslo: sebevědomí + pokora = úspěch. Důležité je nemyslet pouze na sebe, ale fungovat jako tým. Kolegovi můžete podat kladivo tak, že ho po něm hodíte, nebo ho v ruce otočíte a podáte mu takovým způsobem, aby ho mohl chytnout za násadu a hned začít používat.
Firemní kultura v praxi: myslete na toho, kdo přijde po vás
Heslem Jaroslavy Valové ze SIKA vždy bylo myslet i na druhého v řadě: ‚‚Mysli na druhého v řadě. Ať děláš, co děláš, tak vždycky mysli na toho, kdo přijde po tobě.‘‘ Jde o naprosto jednoduché, ale funkční pravidlo. Svou práci je zkrátka třeba vykonávat tak, aby na ni další lidé mohli co nejrychleji a nejlépe navázat.
Když se to povede, výsledkem je zdravá firma.
Zlepšení vaší firemní kultury
Ačkoliv se ta situace postupně zlepšuje, pořád se často stává, že když v malé nebo střední firmě zmíním slovo firemní kultura, buď nad tím mávnou rukou nebo na mě přímo vyjedou s tím, co že jim to cpu za teoretické bláboly.
Když on to prostě žádný blábol není. Lidé jsou lidé, nejsou to stroje. A pokud akceptujete, že se stroji je nutné se naučit pracovat, než vám začnou přinášet užitek, s lidmi přece platí to samé. A naučit se to může každý. Stačí, když začne ve svojí rodině.
Zejména muži totiž často ani doma neumí budovat pohodovou atmosféru. Jsme od přírody nastavení, abychom splnili úkol a dostali se nejkratší cestou z bodu A do bodu B. A tento přímočarý, na výsledky orientovaný přístup nepřispívá k pohodové a dýchatelné atmosféře ani doma, ani ve firmě.
Když vybíráte lidi, není dobré se zaměřovat pouze na jejich tvrdé dovednosti. Pokud tedy nechcete mít tým složený ze solitérních psychopatů, kde se každý z nich zavře mezi své 4 stěny. Firma je jako orchestr, musí tam panovat řád, ale i harmonie a strategie firmy.
Nedávno jsem měl možnost přijmout nadupaného borce, který by doručil excelentní výsledky, ale vysoce pravděpodobně by působil velmi negativně na zbytek týmu. Rozhodnutí bylo jednoduché, nepřijat. Nepodceňujte firemní chemii, pokud máte v týmu 20 lidí a proklouzne vám tam jeden toxický člověk, už to je moc. Pokud budou 2 nebo 3, bezpečně to stačí na rozklad celé firmy.
Starejte se o své lidi a zajistěte, aby mohli pracovat v bezpečném a přátelském prostředí. Pátrejte po jejich potřebách a dejte jim, co ke své práci potřebují. A oni vám to vrátí stonásobně.
Investice pro dlouhodobý úspěch
Zdravá firma není pouze o výsledcích, ale o lidech a firemní kultuře. Budování firemní kultury založené na sebevědomí, pokoře a ohleduplnosti k druhým vám přinese skutečný úspěch. Každý váš krok směrem ke zlepšení firemní kultury je investicí k dlouhodobému zdaru a spokojenosti zaměstnanců.