Alfa a omega

Někteří zakladatelé startupů mají naprosto megalomanské vize. Vemte si třeba Adama Neumanna, zakladatele nechvalně proslulého startupu WeWork. Ten se nespokojil s tím, že zrevolucionizuje prostředí kanceláří a coworkingu. Naopak, měl vizi, že se svou firmou pozvedne vědomí celého světa a stane se jeho „prezidentem“. ?


Přijde vám to šílené? Jeho investorům to tak zjevně nepřipadalo. Během pár let se mu totiž od privátních investorů podařilo naraisovat závratných 14 miliard dolarů a z WeWork se stal jeden z nejhodnotnějších startupů světa. Valuace firmy dosáhla až na 47 miliard dolarů.

Celé to ale byla pouze iluze. Číselně to nikdy nevycházelo. WeWork generoval čím dál větší ztráty a peníze pálil tak rychle, že mohl fungovat jen díky neustálému přísunu finančních injekcí od investorů. Všechno prasklo v momentě, když firma ohlásila svůj vstup na burzu a poprvé veřejně odhalila veškerá čísla i potenciální hrozby pro investory.

Hodnota firmy se během roku propadla ze 47 miliard dolarů na nižší jednotky miliard, WeWork musel odložit vstup na burzu a Neumann byl donucen opustit vedení své vlastní firmy.

Když budujete firmu, je super mít vizi, nadšení, energii, touhu vybudovat něco velkého. Ale prosím, sledujte čísla. Pokud se dostanou z předem vyhrazených mantinelů, zastavte se a řešte to. Jestliže business model nefunguje v malém, téměř nikdy vám nepomůže, že do firmy nalejete více peněz. Nejprve vše zkalibrujte a teprve pak expandujte. ?

Sledujte čísla, ta nikdy nelžou. To je alfa a omega.

strategie prodeje