Řešíme teď hodně mezigeneračních výměn ve firmách. Nedávno mi zavolali dva majitelé, oba přes 60 let, s tím, že nemají firmu komu svěřit. V dětech ideálního kandidáta nenašli a báli se, že když vezmou někoho z venku, může to skončit kolosálním průšvihem. ?
Předat firmu je jedna z nejtěžších a nejdůležitějších věcí, kterou podnikatelé ve svém životě zažívají. Pro řadu z nich je jejich firma dítě, které vypiplali z ničeho, takže je pro ně nesmírně důležité, aby i po jejich odchodu prospívala a vzkvétala.
Jak ale vybrat nového leadera? Majitelé často nejprve uvažují o některém ze svých dětí. Může se ale stát, že žádný z potomků nemá požadované schopnosti. Často je tam pouze obrovská ambice, a ta v kombinaci s nekompetentností vytvoří většinou značně vražednou kombinaci. ❌
Ideální je na předání myslet už 10 roků dopředu. Pokud chcete adrenalin, tak alespoň 5. Řešit to během posledního roku nebo dvou je ale už čirá bláhovost. Nemůžete do firmy dosadit někoho z venku a doufat, že to dobře dopadne. Nejlepší řešení je vychovat si svého nástupce zevnitř firmy. To ale nejde hned. V optimálním případě taková práce začne roky dopředu s tím, že poslední čas nový nástupce stínuje současného majitele a rozhodnutí již činí společně.
Generační výměnu není radno podceňovat. Dle statistik ji nepřežije více než polovina rodinných firem. Předání třetí generaci už přežije jenom naprosté minimum. Proto radím: dobře se na ni připravte. ✅
revitalizace firmy