ROZHOVOR: Petr Adam, interim manažer

Petr Adam je zkušený manažer s více jak 20letou praxí v obchodních a provozních pozicích úspěšných firem. Začínal jako obchodník, řídil velké zdravotnické zařízení a teď působí v JPF jako interim manažer. Udělali jsme s ním krátký rozhovor. Věříme, že vás inspiruje. ?


petr adam web? Jakými manažerskými pozicemi jste si za svoji kariéru prošel?

Začínal jsem jako key account manažer u obchodně-distribuční firmy, kde jsem se postupem času stal obchodním ředitelem. Pokračoval jsem v řídící pozici velkého zdravotnického zařízení, kde jsem řešil akvizice, a v posledních letech jsem pracoval jako CEO jedné velkoobchodní firmy v oblasti distribuce.

? Proč jste se pustil do interim managementu? Co vás přivedlo do J.I.P.?

Chtěl jsem zúročit svoje zkušenosti z rozličných firem, které jsem za ta léta nasbíral. Na JPF se mi líbilo, že dělají velké množství zajímavých projektů, takže si člověk může vybrat, co je mu blízké. Každý projekt má navíc jasné zadání a časové ohraničení, což mi vyhovuje.

? Na jaké obory se specializujete? Troufnete si řídit jakoukoliv firmu?

Určitě na jakoukoliv obchodně distribuční firmu nebo společnost z oblasti zdravotnictví a služeb obecně, nešel bych třeba do výroby.

? Máte bohaté zkušenosti s obchodem. V čem mají české firmy z hlediska obchodu největší mezery?

Chybí jim proklientský přístup. Zkrátka a jednoduše, ne vždycky na konci vidí spokojeného zákazníka, což si myslím, že je pro úspěch to zásadní. Řeší celou řadu věcí kolem, ale to hlavní jim uniká.

? Měl byste pro majitele nějaký recept, jak mohou svou firmu z hlediska obchodu posunout dopředu?

Každá firma je v jiné situaci zvláště v této pohnuté době, takže univerzální recept neexistuje. Držel bych se stále toho spokojeného zákazníka. Vidím diametrální rozdíl ve schopnostech obchodníků a manažerů, kteří mají zkušenost z USA, a těch, kteří působili jenom v Česku. U nás se ten obchod přece jen stále učíme.

? Proč vůbec firmy potřebují pomoc zvenku? V čem vidíte největší přednosti interim managementu?

Většinou pracujeme pro majitele, kteří měli velmi dobrou myšlenku, byli šikovní a firmu dovedli do určité fáze. My jsme tu od toho, abychom našli všechny rezervy a díky našemu odstupu a know-how přinesli do firmy nové impulsy, které ji zase posunou dál. Stejně jako když do fotbalového týmu přijde nový trenér a jenom tím, že přehází a jinak vede hráče, dokáže mužstvo posunout o level výš, tak i našim cílem je vždy z dané firmy dostat to nejlepší.

? Jak se na vás dívají lidé ve firmě? Jakým způsobem si získáváte jejich důvěru?

Teď jsem třeba na projektu, kde jsou pozitivní příjemně naladění lidé, kteří na sobě chtějí pracovat a tu firmu někam posunout, takže nám to funguje od prvního dne. Vždycky to tak ale nebývá, je potřeba být důsledný a vydržet, když přijdou první výsledky, důvěra už jde rapidně nahoru.

? Stane se, že se s majitelem firmy na některých potřebných změnách neshodnete? Jak pak postupujete?

To se stává. Pokud ale má majitel opravdový zájem svoji firmu posunout dál, tak mi ten prostor dá. Někdy si věci vyříkáme, ale ve vymezených oblastech mi nechává rozhodující pravomoc, protože mi věří a vidí, že moje rozhodnutí firmu posouvají a přináší výsledky. V čase se buduje důvěra, takže pak je to jednodušší.

? Co vám na vaší práci přináší největší radost?

Asi právě tyhle momenty, kdy se mi podaří majitele přesvědčit o určité cestě a změnách, které je nutné provést pro její realizaci. Když pak dojde k naplnění slíbeného, je to úžasný pocit.

? Dokáže vás ještě něco překvapit nebo zvednout ze židle?

Pořád mě překvapuje, že když se snažím dělat změny v pracovním kolektivu a některé věci řešit týmově, často narazím na chování, které bych od dospělých nečekal. Nejvíc mě ale dokáže naštvat zrada člověka, kterému jsem dal důvěru, on se dlouhou dobu jevil jako loajální kolega a pak mě dokázal podrazit takovým způsobem, jak bych to nikdy nečekal. Inu, člověk se musí mít neustále na pozoru.

? Můžete nastínit nějaké úspěšné příběhy ze své manažerské praxe?

Když jsem pracoval v oblasti zdravotnictví, bylo mým úkolem zkonsolidovat několik firem a získat si důvěru u jednotlivých primářů. Vcelku rychle se mi to podařilo a na to jsem docela hrdý, protože dostat na svoji stranu vedoucí lékařské pracovníky není nic jednoduchého, většinou jsou to solitéři a mají svou hlavu.

? Jak se od své náročné práce nejraději odreagujete?

Jednoznačně s rodinou. Odpočíváme aktivně, sportujeme, jezdíme na výlety, zažíváme spolu spoustu zážitků a to mě neskutečně nabíjí.