Rozhovor: Mgr. Eva Feketová, regionální ředitelka obchodu

Eva je naše regionální ředitelka obchodu, která o sobě říká, že neprodává, ale jen pomáhá lidem. V minulém působišti řídila 55 lidí, teď rozvíjí obchod v JPF. Udělali jsme s ní krátký rozhovor, třeba vás inspiruje.


eva feketova? Co vás přivedlo do JPF?

No přivedl mě sem LinkedIn profil pana Jemelky, tak nějak mi poskytl odpověď přesně na to, co už jsem dlouhou dobu hledala: lidský přístup, zodpovědnost a přesvědčení, že firmu dělají lidi.

? Jak jste se dostala k obchodu? Jaké byly vaše začátky?

Dostala jsem se k němu tak trochu omylem. ? Já o sobě pořád tvrdím, že vlastně nejsem obchodník. Hrozně ráda pomáhám lidem a když jsem si o něčem naprosto jistá, že jim to přinese hodnotu, tak mi nedělá problém je o tom přesvědčit. Většinou mi pak poděkují.

? Jak náročné je prodávat služby interim managementu? V čem je to specifické?

Spousta lidí ani neví, že tato služba existuje, další zase mají pocit, že jich se to netýká. Myslí si, že executive interim management je pouze pro firmy, které jsou v potížích nebo v krizi. Tak to ale není, téměř polovina firem, které JPF řídí, je ve velmi dobré kondici, spíše je dále rozvíjíme a posouváme nahoru.

? Jak se připravujete na obchodní schůzky?

Zjišťuji si co nejvíce informací o dané firmě. Větší příprava je nesmysl, člověk si pak maximálně udělá nějaké předsudky, které ho limitují. Snažím se maximálně poslouchat zákazníka a reagovat na jeho potřeby. Nikdy nikomu necpu nic, co nepotřebuje, nebo co mu nijak nepomůže. Obchodník musí umět pomoct, jinak to není obchodník, ale prodavač.

? Co podle vás dělá obchodníka skutečně dobrým obchodníkem?

Umění poslouchat zákazníka. Ale opravdově poslouchat, nikoliv aktivně naslouchat. Opravdu slyšet, co potřebuje. To je Alfa a Omega. Zlepšit se v obchodu může každý, pokud ho ale nezajímají potřeby druhého, nikdy se neposune.

? Jaké jednání nebo přístup k zákazníkovi se v obchodě dle vašeho názoru nevyplácí?

Obchodníci si často škodí tím, že zákazníkovi ustupují tam, kde to není správné, a pak to neudělá optimální výsledek. Také často nejsou upřímní a snaží se zákazníka oblbnout. Dříve nebo později se na to ale vždycky přijde.

? Jak jsou na tom české firmy s obchodem? Umí Češi dělat obchod?

Já jsem byla v posledních letech strašně překvapena. Žila jsem v domnění, že firmy prostě musí dělat obchod. Ale teď přicházím do styku se společnostmi, kde jsou obchod i marketing v naprosto zanedbaném stavu. Byla dlouho konjunktura, tak to tam padalo samo, to se ale brzy změní.

? Co vám na vaší práci přináší největší radost?

Největší radost mi přináší, když se podaří naše společné dílo. Když naše týmová práce vede ke skvělému výsledku a zákazník je spokojený.

? Dokáže vás ještě něco překvapit nebo zvednout ze židle?

Ignorance. Když lidé strkají hlavu do písku a nechávají věci vyhnít, místo toho, aby se zvedli ze židle a začali vše okamžitě řešit. Už jsem se ale naučila, že nemohu pomáhat lidem, kteří o moji pomoc nestojí. Jen je to někdy dost frustrující.

? Jak pracujete s neúspěchem, když se nějaký obchod nepovede?

To vždycky záleží na tom, co je to za neúspěch, obecně ho nemám ráda, jako všichni, většinou si to ale zanalyzuju, vezmu si z toho to, co mě může posunout, a jdu dál.

? Můžete nastínit nějaký úspěšný příběh ze své praxe?

Obecně mám velké štěstí, že se mi věci dějí tak, jak potřebuji. Umím si dobře přát a umím potkávat kompatibilní lidi. Věřím tomu, že se věci dějí tak, jak mají.

? Jak se od své náročné práce nejraději odreaguje?

Nejlépe vypnu hlavu u kytek a u knížek. Čtu všechno, co mě zaujme, ale nejraději mám asi detektivky a fantasy. Třeba knihy od J.D.Robb, to je pseudonym známé americké spisovatelky Nory Roberts. Nebo mám ráda skotského spisovatele Anthony Ryana, ten píše skvělé fantasy a sci-fi.