Ivana Vítková vede naše obchodníky a ve firmách, které řídíme, staví a rozvíjí obchodní týmy. Je to paní Obchodnice s velkým O. Udělali jsme s ní rozhovor, stojí za přečtení ?
? Co všechno máte jako obchodní ředitelka pro oblast Moravy na starosti?
Vedu obchodníky v J.I.P., jejichž úkolem je získávat pro firmu nové zákazníky. Druhá část mojí práce je rozbíhání nových a rozvíjení stávajících obchodních týmů ve firmách, které řídíme. Takže se nenudím. ?
? Jaké byly vaše začátky s obchodem? Chtěla jste se vždy věnovat obchodu a řízení obchodních týmů?
Tak začalo to tím, že jsem před 27 lety stála v telefonní budce, kde byly tlusté Zlaté stránky a prodávala jsem sama sebe. Obvolávala jsem firmy, které by mohly mít zájem mě zaměstnat. Začala jsem jako nákupčí a postupně se vypracovala. Všiml si mě tam jeden dodavatel a nabídl mi, abych šla prodávat pro něj. Tak začala moje obchodní kariéra. Postupně jsem prošla řadu firem. Ve všech jsem měla na starosti řízení obchodních týmů.
? Dokážete na základě letitých zkušeností říct, co dělá obchodníka skutečně dobrým obchodníkem?
Já vždycky říkám, že dobrý obchodník má dar od Pánaboha. Stejně jako Lucie Bílá dostala do vínku nádherný hlas, tak i obchodník musí do kolébky dostat talent pro obchod. Každý se ho naučit rozhodně nemůže. Za tím si stojím. Buď to tam je, nebo není.
? Jaké jednání nebo přístup k zákazníkovi se v obchodě dle vašeho názoru nevyplácí?
Lhaní. Nakonec se na to vždycky přijde. Každý můžeme udělat chybu, když se tak stane, je dobré ji přiznat a omluvit se. I já nejradši dělám se zákazníky, u kterých vím, že podaná ruka platí.
? Firmám pomáháte i s řízením obchodních týmů. Co se týče obchodu, jakých chyb či nešvarů se firmy nejčastěji dopouštějí?
Neuvěřitelně podceňují obchod, často ten aktivní vůbec nemají. Obchod je samostatná disciplína, které je potřeba se věnovat. To, že umím něco vyrobit nebo mám sebelepší nápad, je mi k ničemu, pokud to neumím prodat.
? Měla byste nějakou radu, které se držet, pokud chce firma vybudovat skvěle fungující obchodní tým?
Nespoléhejte na několik málo zákazníků. Jestliže máte 4 a ne 40, nesete obrovské riziko, že pokud jeden z nich odejde, ztratíte velkou část tržby. Bezpečně nastavený obchodní model je o tom mít více středně velkých zákazníků, nikoliv jednoho velkého. O tom se teď v době covidové spousta firem bolestně přesvědčila. Dostávat se z toho budou jen velice těžko.
? Co vám na vaší práci přináší největší radost?
Já mám ráda, když jsou zákazníci spokojení a když se mnou rádi spolupracují. Přece jen to není jen o honbě za ziskem, ale i o budování kvalitních lidských vztahů.
? Dokáže vás ještě něco překvapit nebo zvednout ze židle?
Když narazím na firmu, která má podvodné praktiky, to mě opravdu velmi rmoutí. Naštěstí už jich ubývá. Taky mě fascinuje, jak moc je pořád obchod ze strany majitelů firem opomíjený.
? Obchod je hybnou silou každé firmy. Můžete nastínit nějaké úspěšné případy z praxe, na kterých jste se podílela?
Teď třeba už nějaký čas řeším generační výměnu ve firmě, ve které měli majitelé obchod navázaný na sebe. Jeden měl na starosti český a druhý německý trh. Neexistovalo žádné obchodní oddělení. V tomto stavu firmu samozřejmě nebylo možné prodat. Na to je dobré myslet dopředu, protože kvalitní obchodní tým nevznikne mávnutím čarovné hůlky. Musí se vybudovat od píky a to klidně 3 roky vezme. Dnes už je firma ve fázi, kdy obchod funguje nezávisle na majitelích a připravujeme ji na prodej.
? Pokud jste vy sama v pozici zákazníka, podle čeho se rozhodujete?
Podle kvality služby a podle referencí. Ty jsou klíčové a budují značku.
? Jak se od své náročné práce nejraději odreagujete?
Ráda se projdu v přírodě, třeba v lese nebo na horách, ty mám moc ráda. Snažím se sportovat, miluji lyže. Nejvíc si odpočinu se svou rodinou.