ROZHOVOR: Ing. Petr Sedláček, interim manažer

Petr Sedláček je špičkový manažer s více jak 25letou praxí v průmyslu, a to zejména ve strojařině. Teď působí jako interim v JPF. Udělali jsme s ním krátký rozhovor, věříme, že pro vás bude přínosný.


sedláček? Jakými manažerskými pozicemi jste si za svoji kariéru prošel?

Bylo toho hodně. Na začátku své kariéry jsem pracoval ve firmě Worthington Cylinders, která vyráběla propanbutanové láhve, jako technický ředitel. Postupně se podařilo navázat klíčové spojenectví s Renault Trucks, pro které jsme začali vyrábět nádoby pro brzdové systémy. Později se přidali i značky jako Iveco nebo Man a firma neuvěřitelně ožila. Mým úkolem bylo tuto tranzici technicky zajistit.

Později jsem pracoval např. v Hartmann – Rico jako Plant Manager. Tam jsem měl na starosti technický rozvoj, fabrika měla původně přes 1000 lidí a 1 miliardu obrat, když jsem odcházel, měla jen 600 lidí, ale obrat 2 miliardy. Podařilo se nám zavést automatizaci a zefektivnit všechny procesy.

? Proč jste se pustil do interim managementu? Co vás přivedlo do JPF?

Interim management mi byl blízký, pracoval jsem předtím jako generální ředitel Tenez. a.s. Byl jsem tam najat, abych firmu dostal z červených čísel, což se mi během roku podařilo. Posledních 8 let jsem pracoval jako ředitel a jednatel jedné strojírenské firmy, ale začal jsem se nudit, potřebuju pořád nové výzvy. Rozhodl jsem se zúročit svoje letité zkušenosti a jít touto cestou.

? Na jaké obory se specializujete? Troufnete si řídit jakoukoliv firmu?

Duchem jsem strojař, takže strojařina je pro mě značka ideál. Nebráním se ani průmyslu nebo čemukoliv, kde je hmatatelný výrobek. Marketingovou firmu bych asi řídit nešel.

? Jaké principy v řízení firem vyznáváte?

Základem je precizně nastavená komunikace, musí být jasná a předvídatelná. Důležité jsou konkrétní měřitelné cíle, každý člověk ve firmě musí vědět, jakým způsobem k nim přispívá. Všechny procesy musí směřovat k maximální efektivitě.

? Působil jste ve velkých korporacích i v menších rodinných firmách. Které prostředí je vám bližší?

Určitě ty menší firmy, jak říkal jeden můj kolega: „Firmy do 300 lidí jsou fajn, tam znáte lidi jménem.“

? Proč vůbec firmy potřebují pomoc zvenku? V čem vidíte největší přednosti interim managementu?

Interim manažer přichází do firmy bez brýlí a předsudků, jak se to má dělat. Technický ředitel už všem ve firmě stokrát řekl, že to nejde a všichni už to vědí. Vy to nevíte, tak s tím můžete něco udělat a ten způsob najít. ? Vedle toho samozřejmě s sebou nese značné know how, které je v případě JPF ještě znásobené.

? Jak si získáváte důvěru majitelů firem? Jak důležité je, aby s vámi úzce spolupracovali?

Úplně na začátku je potřeba pochopit jeho motivy, sblížit se s ním, poznat ho ze všech stran a zjistit, co je pro něj důležité. Hodně si zakládám na otevřenosti a je pro mě extrémně důležité, abychom si věřili. Nikdy nesmí mít pocit, že se děje něco za jeho zády. Jak přijdou první výsledky, důvěra dramaticky stoupá.

? Co vám na vaší práci přináší největší radost?

Když přijdete do firmy a místo stovek zamračených tváří, které vám čtvrt roku říkaly, proč věci nejdou, vás najednou vítají lidé, kteří se usmívají a mají radost ze své práce. Tenhle pocit lze jen těžko něčím přebít a vyplatí se počkat si na něj.

? Dokáže vás ještě něco překvapit nebo zvednout ze židle?

Blbost, ta lidská. Nerad poslouchám, že to nejde, protože to prostě nejde, pořád mi to vadí. Všechno jde, když se chce. Někdo jen neví jak, to se dá celkem rychle napravit, někdo ale prostě nechce, a to mě štve.

? Máte za sebou hrozně moc úspěchů. Je i něco, co se vám nepovedlo? Naučil jste se na tom něco?

V jedné firmě jsme implementovali informační systém, udělali jsme školení, ale bylo moc brzo po jeho zavedení, takže nesplnilo účel. Nakonec jsme ho museli během dvou let ještě několikrát opakovat. Vzal jsem si z toho, že je potřeba mnohem více dbát na zaškolení lidí. Prvně vyřešit rutinní věci a po čase se k tomu vrátit a jít více do hloubky.

? Máte bohaté zkušenosti především ve „strojařině“. Čekají české firmy v tomto oboru nyní těžké časy?

Myslím si, že ano. Greendeal je pořád na pořadu dne, v automotive bude velké zemětřesení, přece jen elektromobily jsou jednodušší a potřebují jiné komponenty. Firmy se s tím budou muset popasovat.

? Jak se od své náročné práce nejraději odreagujete?

Létám s motorem na padáku. Tam prostě nejde nevypnout hlava, je potřeba se naplno soustředit. Nedělám to ale kvůli adrenalinu, jak si někteří možná mohou myslet, ale kvůli těm krásným výhledům, to jsou pohledy k nezaplacení.