Krizová situace = strategie, opatření a také krizová komunikace. Majitelé firem se mě občas zeptají, jak mají lidem vysvětlit, že teď prostě musí učinit určité kroky, které se jim moc líbit nebudou.
Krizová komunikace: jak zaměstnancům vysvětlit obtížné rozhodnutí?
Na to přece ale není možné použít nějakou poučku nebo dát rychlý návod. Takhle povrchně to řešit nelze. Všechno se odvíjí od toho, jaký máte se svými lidmi vytvořený vztah. Pokud s vámi lidé táhnou za jeden provaz a máte firemní kulturu založenou na maximální otevřenosti, tak oni na vás v recesi nebudou koukat jako opice, které právě spadly ze stromu a netuší, co se vlastně kolem děje.
Role lídra v krizové komunikaci
Nebudete jim muset složitě objasňovat, proč teď musíte udělat to či ono, naopak, možná jim to nebudete muset vysvětlovat vůbec. Tohle všechno jde vždycky od hlavy: „The boss is the key.“ Pokud je lídr člověk, který se o svoje lidi stará, tak oni pochopí, že je občas potřeba zatnout zuby a v krizi ho podpoří.
Pokud je to technokrat, který se navíc mnohdy chová ke svým lidem bez úcty, tak mu žádný naleštěný styl komunikace stejně nepomůže. Starejte se o své lidi v dobách dobrých a oni vás nezklamou v dobách zlých.
Upřímnost ve firmě: Budování důvěry a loajality
Jak moc jste k sobě ve firmě upřímní? Jaký je váš šéf? Dokážete mu říct pravdivou zpětnou vazbu bez zbytečných příkras a přešlapování?
Já vždycky v JPF lidi učím, aby mi říkali věci, odpusťte mi ten termín, tzv. na plnou hubu. K čemu by mi bylo, kdybych kolem sebe vytvořil armádu yesmanů, kteří by většinu pracovního dne trávili tím, že by mi pochlebovali a skrývali by přede mnou všechny negativní informace? To by se mi ta firma dávno rozpadla.
Ocenění odvahy: Podpora a uznání zaměstnanců
Před časem jsem měl opravdu tvrdou diskusi, která mi trochu vyrazila dech, ale byl jsem za to rád. Já si velmi cením loajality, a ta se neprojevuje falešnými komplimenty, nýbrž třeba tím, že vám vaši klíčoví lidé včas řeknou i věci, které se prostě neříkají pěkně.
Ono je to chvilku nepříjemné, ale když je to venku, máte šanci s tím něco dělat. Jenom tím, že budete otevřeně čelit nepříjemným záležitostem a snažit se je co nejdříve změnit k lepšímu, se může vaše firma rozvíjet a růst.
Buďte tedy vděční vašim lidem za osobní odvahu. Že jsou schopni vám přímo pohlédnout do tváře a říct vám pravdu. A pochvalte je za to. Není to totiž standardem.
Důležitost krizové komunikace
Krizová komunikace není jen o slovech, ale o důvěře a vztazích ve firmě. Klíčovou roli v budování této důvěry hraje lídr. A stejně tak v budování prostředí, kde je upřímná komunikace standardem. Základem pro úspěch v krizových situacích jsou otevřenost a schopnost přijmout i negativní zprávy.