Abyste měli fungující business, potřebujete jednu ze tří konkurenčních výhod:
?1) Unikátní produkt nebo službu
?2) Nejlepší cenu na trhu
?3) Excelentní vztahy se zákazníky
Bod jedna je velmi vzácný, ale pokud se to podaří a o takový produkt je skutečný zájem, dálnice je volná a slunce svítí nad hlavou. ☀️
Co se týče druhého bodu, už Baťa říkal, že cena je diktátor. Pokud dokážete dramaticky podseknout ceny při udržení srovnatelné kvality, stane se z vás predátor, který bude požírat konkurenci. Ve skutečnosti je ale jen velmi obtížné toho dosáhnout. V minulosti se to povedlo např. polským dopravcům, kteří byli excelentní v čerpání dotací. Když vás jeden kamion přijde na polovinu peněz, než musí zaplatit konkurence, jste neomezeným vládcem.
Třetí bod je nejlépe dosažitelný a zároveň nejvíce podceňovaný. Můžete mít průměrný produkt, který nabízíte za průměrně dobrou cenu a přesto zvítězíte, pokud dokážete vybudovat nadstandardní vztahy se svými zákazníky.
Je to sice pracné, není to hned a stojí to hodně úsilí. Na rozdíl od prvního a druhého bodu je to ale něco, co přinese dlouhodobé výsledky a na čem může začít ihned pracovat každý z nás. ?
Vidíte ještě nějakou konkurenční výhodu, kterou jsem nezmínil?
krizový manager