„Pane Jemelko, máme teď těžkou dobu, spousta firem má potíže a potřebuje šetřit na nákladech. Kdybyste měl poradit jednu oblast, kde by měly začít, jaká by to byla?“ ?
Ano, tuto otázku jsem opravdu dostal, a to prosím ne jednou. Vtip je v tom, že k zisku ani prosperitě se zkrátka neprošetříte. Alespoň jsem za svou kariéru nepotkal jedinou firmu, kde by se tak stalo.
Pozice interim manažer má také své mýty, že jsou tu od toho, aby firmě osekali náklady. Představa, že někdo přiběhne do cizí firmy, z rychlíku mrkne na náklady a začne je kosit hlava nehlava, je prostě úsměvná. ? Stejně jako další poučka, že je potřeba zavolat každému z dodavatelů a tlačit na snížení vstupů.
Když přijdeme do firmy, díváme se, kam jde pozornost, kde jsou priority. Jak funguje marketing, jak funguje obchod, jakým způsobem lidé ve firmě komunikují a kam vůbec daná společnost směřuje.
Být nákladově efektivní je samozřejmě naprosto zásadní. Určitě to není ale hlavní kritérium vedoucí k úspěchu. Naopak, zbrklé a nesystémové šetření za každou cenu může napáchat mnohem víc škody než užitku. ✅