Dobrý leader – tajemství úspěchu projektu

Ztrácíte se v různých leadership teoriích a hledáte něco, co opravdu funguje? Máte před sebou náročný projekt a přemýšlíte, jak to všechno zvládnete a přitom udržíte tým na palubě? Pojďme se na chvíli ponořit do hlubokých vod leadershipu a odkrýt, co to znamená být skutečně efektivním leaderem.

Leader je „in“ v každé době

Sám jsem o síle dobrého lídra natolik přesvědčen, že když se mě kdysi jedna redaktorka ptala na tajemství „úspěchů“ naší firmy na projektech, řekl jsem jí, že základem jakéhokoliv výsledku, změny, dotaženého projektu atd., je dobrý leader. Takové lidi dodáváme do firem našich klientů na pozice ředitelů. Pak jde vše mnohem snadněji. Není to vše tak jednoduché, jak se na první pohled zdá. 


Všimli jste si, že lidé, kteří vedou druhé lidi i celé firmy, jsou tak trochu jako včely či mravenci? Jsou neskutečně pracovití a pilní. Nikdy neztrácejí čas – pracují, jednají, učí se, čtou, píšou, sebezdokonalují se, tvoří. Neustále, možná až nevědomky, studují praktické aspekty života. Zkoumají, co je funkční a účelné a co nikoliv, co vede k výsledkům a co ne.


Nemyslím si, že většina leaderů kdy začínala s tím, že jimi chtějí být. Nicméně doslova „přeučili svou generaci“ a stali se v mnoha případech pro druhé inspirací a tahouny. Proto jsou dnes tam, kde jsou.



Opravdu by měli podnikatelé sloužit svým zaměstnancům?

Šéf, který slouží svým lidem (tzv. servant leader), je sice populárním heslem současné doby, nejde ale vůbec o žádnou novinku. Však už samotný Ježíš byl prototypem sloužícího vůdce. A když nepůjdeme až do tak dávné historie, co třeba takový Baťa?


Ten přece jasně říkal, že hlavním úkolem podnikatele je sjednotit zájmy podniku se zájmy lidí v něm, i když ty jsou hlavně zpočátku do značné míry odlišné. Pokud se hned od začátku budete starat a zajímat o své lidi, věřte, že oni to ocení a odmění se vám dobrým pracovním výkonem a loajalitou. Začne jim na vaší firmě záležet a přijmou ji za vlastní.


Stejně tak, pokud udělají chybu a vy jim za to neutrhnete hlavu, nesmírně to ocení. Znám příběh podnikatele, jehož ředitel udělal chybu, která vedla ke ztrátě v milionech dolarů. Vyvodil z toho zodpovědnost, majiteli se omluvil a složil do jeho rukou výpověď. Majitel ji před ním roztrhal a řekl: „Právě jste si koupil nejdražší školení v historii naší firmy. Postarejte se o to, ať už se taková chyba nikdy neopakuje.“


Lidé ve firmě nejsou proto, aby sloužili vám. Vy jako lídr byste měl sloužit jim.

A co naučila pozice leadera mě?

Tak především neskutečné trpělivosti s lidmi. ?


Ve svých začátcích jsem si pokládal otázky typu: „Jak jen to mohl takhle pokazit? Dělá mi to naschvál? To přece není možné, že by zvládnul udělat takovou blbost?“

Ano, lidé opravdu dovedou ledacos, v drtivé většině to ale rozhodně nedělají záměrně. Všichni děláme chyby a občas nám prostě uteče i něco, co by rozhodně nemělo. Takový je život.


Místo kladení si podobných otázek se mi proto osvědčilo ke všemu přistupovat v klidu a s nadhledem a nebrat si takové věci příliš osobně. Zpočátku to ale nebylo jednoduché, to přiznávám na rovinu. Dnes si s daným člověkem sednu a většinou zjistím, že je to z gruntu dobrý chlapík a prostě jenom došlo k nějakému šumu nebo zkratu. Domluvíme se, co uděláme pro to, aby se daná věc už neopakovala a jedeme dál.


Negativní emoce ničemu nepomůžou a vašemu businessu už tuplem ne. Nikdo nejsme svatý, každý občas bouchneme, ale čím víc budete věci řešit v klidu, tím lepších výsledků dosáhnete. Navíc, všichni jsme především lidé a pak až pracující. Je dobré na to nezapomenout.


Chcete o leadershipu dozvědět něco víc?

Tak to si rozhodně pusťte záznam našeho webináře na téma „Leadership v době krizové“. Dozvíte, se třeba to, jaký je rozdíl mezi leaderem a managerem a co je potřeba k tomu, abych se mohl stát úspěšným leaderem?


▶ Pustit si webinář